GDDKiA szuka firmy, która będzie pełniła nadzór naukowo–techniczny z elementami kontroli inwestorskiej nad realizacją drogi ekspresowej S7 od Trasy AK w Warszawie do Kiełpina. Postawiła na kryteria jakościowe.
Chodzi o
północną wylotówkę z Warszawy w kierunku m.in. Gdańska. Na początku października podpisana została umowa na projektowanie trasy do uzyskania decyzji ZRID. Prace powierzono konsorcjum Transprojektu Gdańskiego i Biura Projektowo–Badawczego Dróg i Mostów Transprojekt Warszawa. GDDKiA wybrała wykonawcę tych prac korzystając z kryteriów jakościowych – cena w przetargu stanowiła jedynie 40 proc., doświadczenie 50 proc. i dodatkowe 10 proc. to metodyka zarządzania obiektem w całym cyklu życia).
W efekcie wybrano ofertę z szóstego miejsca pod względem ceny.
– Chcieliśmy mieć pewność, że podmiot, który będzie realizował to zadanie, profesjonalnie się nim zajmie – tłumaczył wówczas Jarosław Wąsowski, dyrektor warszawskiego Oddziału GDDKiA.
A było to tym bardziej ważne, że zadanie charakteryzuje się dużym stopniem skomplikowania. Na 13-kilometrowym odcinku prowadzonym w terenie zurbanizowanym powstać ma m.in. 5 węzłów drogowych i dwa dwujezdniowe tunele.
Teraz inwestor chce zaangażować nadzór naukowo techniczny nad całym procesem realizacji – trwającym etapem projektowym, a następnie przetargiem na roboty budowlane i budową (zadanie realizowane jest w trybie tradycyjnym).
Od poszukiwanej firmy GDDKiA oczekuje m.in. nadzorowania, zarządzania i kontroli nad realizacją wszystkich umów zawieranych w ramach tego zadania. Nadzorem ma być objęty także przewidziany w ramach prawa opcji system geomonitoringu. Wykonawca ma także wspierać merytorycznie inwestora w zakresie nietypowych i trudnych problemów technicznych w trakcie realizacji.
Usługa ma być wykonana zgodnie ze wskazaną dla inwestycji i określoną w umowie z projektantem, a potem także wykonawcą robót, metodyką zarządzania, np. BIM. Pełniący nadzór będzie musiał wykazać się w tym zakresie posiadaniem odpowiedniego sprzętu, oprogramowania i kompetentnych pracowników.
Oferty wykonawców poznamy 14 stycznia a o wyborze najkorzystniejszej zdecyduje przede wszystkim doświadczenie wykonawcy, za które można otrzymać 60 pkt. Cena w tym przetargu, podobnie jak przy wyborze projektanta, ma tu wagę jedynie 40 proc.
- Kryteria pozacenowe powinny być standardem, a nie wyjątkiem. To właśnie one pozwalają zamawiającym wybierać zespoły, które realnie podnoszą jakość projektów - mówi Anna Oleksiewicz, prezes Związku Ogólnopolskiego Projektantów i Inżynierów. – Warto docenić przykład, gdzie zarówno nadzór, jak i projektowanie tej samej trasy oparto na takich kryteriach – to kierunek, który powinien stać się powszechną praktyką – dodaje.
S7 od Trasy AK do Kiełpina to kluczowa część trasy, która wyprowadzi ruch z Warszawy, omijając zakorkowane Łomianki. Zanim z drogi skorzystają kierowcy, minie jednak jeszcze trochę czasu. Projektowanie powinno się zakończyć w roku 2026,a decyzja ZRID spodziewana jest w roku 2027. Prace w terenie w zakładanym obecnie scenariuszu rozpoczną się w 2028 roku, a zakończą dopiero w 2032 r.
Sąsiedni odcinek trasy, od Kiełpina do Czosnowa, obecnie czeka na wydanie decyzji ZRID. W przyszłym roku ma się natomiast zakończyć realizacja trasy od Czosnowa do Płońska – to trzy odcinki realizacyjne. Dalej, aż do Gdańska, trasa ekspresowa jest już gotowa.